2columnleft

Retourneren

Het retourneren van de bestelling, er zijn leukere onderwerpen om over te lezen, maar het is wel een belangrijk proces als online bedrijf. Klanten kunnen nu eenmaal het product retourneren als het toch niet naar wens is, niet voldoet aan de verwachtingen die zij hadden of wellicht zijn er meerdere maten/kleuren besteld. Het is een situatie die veelvoudig voorkomt onder de consument en waar webwinkels nu eenmaal vaak mee te maken krijgen.

dsc_1258.jpg

De meestvoorkomende redenen van het retourzenden van producten zijn:

  • onjuiste maat
  • product is beschadigd
  • vindt het product niet leuk 
  • bewust teveel besteld 
  • verkeerde levering 
  • verkeerde kleur
  • product wijkt af van de omschrijving

Uit onderzoek van Shorr Packaging Corp is gebleken dat consumenten met een hoger bonbedrag sneller (een deel van) de bestelling retourneert. Van de consumenten die meer dan 200 Dollar spendeerden, zei 22% dat zij een kwart van de bestelling zou retourneren vergeleken met 5% van de consumenten die een bon bedrag van 50 Dollar of minder hadden.

Het terugsturen doet men het liefste (78%) in de originele verzendverpakking waarmee het pakket ook is aangekomen bij de klant zelf. 6% doet dit het liefste in een eigen verpakking die zij nog hebben staan terwijl 16% van de ondervraagden een nieuwe verpakking aanvragen bij het bedrijf waar zij de producten naar willen retourneren.

Overduidelijk gebruikt het grootste gedeelte van de mensen de originele verpakking weer om de producten retour te sturen. Het is van groot belang dat de verpakking stevig genoeg is om weer gebruikt te worden als verzendverpakking. Als webwinkel is het verstandig om na te gaan welke kartonkwaliteit voor welk gewicht gebruikt wordt om schade aan zowel de verpakking als het product te voorkomen, zeker omdat het vaak gebruikt wordt als retourverpakking.

Postdoos met bedrukking

De top drie populairste manieren om te retourneren zijn:

  • 51% via post/pakketpunt en ophaalpunten bij uw in de buurt.
  • 27% kiest ervoor dat de webshop het pakket thuis of op het werk komt ophalen.
  • 22% gaat naar de fysieke winkel om het product te retourneren.

Het retourneren van de bestelling is voor de verkoper niet het leukste onderdeel, maar als het gebeurt laat het dan eenvoudig voor de consument verlopen. Een stevige verpakking die geschikt is voor verzending per post is van groot belang. Webshops die het mogelijk maken om bestellingen snel en zonder al te veel moeite te retourneren, worden meer gewaardeerd door de consument.