2columnleft

Branded packaging

Onlangs hoorde ik iemand zeggen dat een verzenddoos alleen functioneel is. Het beschermt het product dat u verstuurd en de klant hecht alleen waarde aan de inhoud van het pakket. Dat was in het verleden inderdaad zo, maar in deze tijd van digitalisering is een verpakking veel meer dan dat. Het is onderdeel van uw marketingplan en is één van offline middelen van een webwinkel.

Het contactmoment 

dsc_1887a.jpg

Een webwinkel heeft een goed doordachte huisstijl, website en assortiment. Dit zijn allemaal online factoren waar een uitgebreide strategie voor wordt uitgedacht. Echter is het ontvangen van het pakket het eerste fysieke contactmoment tussen online bedrijf en de klant. Dit wordt first brand kiss of webretail genoemd.

De rol van de verpakking wordt ook wel ‘’Branded Packaging’’ genoemd.

De kracht van verpakkingen heeft te maken impliciete associaties, automatische gedachtes die het brein aan elkaar koppelt. Dit zijn factoren als vorm, kleurgebruik en merk waar onbewust een verwachting voor wordt gecreëerd. De verpakking zorgt ervoor dat men al een oordeel heeft voordat het daadwerkelijke product al te zien is. Dat is de kracht van zowel verzend- als verpakkingsdozen.

Het zorgt voor herkenning bij de klantKartonnen dozen met een logo of ander herkenningspunt hebben de volgende voordelen:

  • Het is een vorm van de presentatie van een bedrijf
  • De klant weet wat hij heeft besteld en zal met veel euforie het pakket uitpakken
  • Zijn onderscheidend tussen andere pakketten en verpakkingen

Marketingstrategie 

De verpakking speelt een grote rol in de offline customer journey van uw bedrijf. Door aandacht te besteden aan de verpakking draagt u de online huisstijl ook over naar het offline gedeelte. Karton is een natuurlijk product en is milieuvriendelijker vergeleken met plastic tassen en verpakkingen die tegenwoordig veel verstuurd worden.

dsc_1258.jpg

Ook voor offline bedrijven is de verpakking een factor die mee kan worden genomen in de marketingstrategie. De verzendverpakking moet stevig zijn en het product beschermen, maar is tegenwoordig zoveel meer. Het is een uiting van het merk en zorgt voor herkenbaarheid.

Branded packaging heeft een toegevoegde waarde voor een merk en zorgt voor onderscheid tussen de pakketten van concurrenten. Vergeet ook niet om aandacht te besteden aan de binnenkant van het pakket om het plaatje compleet te maken.