Slim kiezen:
Standaard doos of doos op maat?

Kies je voor een uit voorraad leverbare standaardmaat of voor een doos die perfect past bij jouw product? In deze blog vergelijken we standaard dozen met dozen op maat, zodat je weet welke optie voor jou het beste is.
De voordelen van standaard dozen:
Voor sommige producten zijn standaard dozen prima geschikt. Denk aan producten met een flexibele afmeting (zoals kleding), combinatieverzendingen (‘pick and pack’), vaste verzendformaten (brievenbusmaat) of artikelen die minder of niet kwetsbaar zijn. Maar… daar zit vaak ook meteen de keerzijde. Want als een doos te groot is, compenseer je dit met extra opvulmateriaal. En dat maakt een standaard doos minder standaard dan je zou denken.
Standaard dozen hebben een aantal voordelen:
Lage productiekosten
Standaard dozen worden in grote aantallen geproduceerd door geautomatiseerde machines die meestal duizenden dozen per uur produceren. Omdat deze dozen in massa en in standaardafmetingen worden gemaakt, liggen de productiekosten vaak een stuk lager.
Direct leverbaar
Standaard dozen zijn vaak op voorraad, waardoor deze direct leverbaar zijn en je sneller jouw bestelling kunt verzenden.
Veel formaten & opties opvulmateriaal
Er zijn veel formaten dozen beschikbaar, met enkel- of dubbelgolf karton. Sommige formaten worden extra veel gebruikt (bijvoorbeeld brievenbusformaten of palletformaten) en zijn daardoor goed verkrijgbaar. Voor zwaardere of kwetsbare producten kun je kiezen voor stevige kartonsoorten en beschermend opvulmateriaal, zoals papier of luchtkussens.
Echter zitten hier ook meerdere nadelen aan, en zul je wellicht verrast zijn dat dozen op maat in de meeste gevallen toch een stuk slimmer zijn om te gebruiken.

Waarom een doos op maat slimmer is:
Perfecte pasvorm = minder schade en verspilling
Een doos op maat sluit precies aan op je product, waardoor het niet kan verschuiven tijdens transport. Dit voorkomt schade én maakt opvulmateriaal overbodig.
Ook de binnenkant van de doos kun je personaliseren met slimme vakverdelingen of buffers van golfkarton. Hiermee blijven breekbare producten, zoals flessen of glazen, stevig op hun plek. Deze fixeerverpakkingen bieden extra stabiliteit zonder onnodig plastic opvulmateriaal, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook zorgt voor een nette en professionele presentatie.
Minder karton- en verzendkosten
Met een doos op maat wordt minder karton verbruikt waardoor je bespaart op kartonkosten. Omdat geen onnodige lucht wordt vervoerd, bespaar je daarnaast vaak ook op verzendkosten. Vervoerders berekenen de verzendkosten van een pakket niet alleen op basis van het gewicht, maar ook hoeveel ruimte de doos inneemt. Een te grote standaarddoos met veel lege ruimte betekent dus onnodige hogere kosten. Met een doos die precies past, betaal je alleen voor wat je echt verstuurt.
Duurzaamheid
Alle dozen van Doosopmaat.nl zijn gemaakt van gerecycled karton (tussen de 70% tot wel 100%!) en volledig recyclebaar. Het FSC-Mix-karton (FSC-C011335) komt uit ecologisch beheerde Scandinavische bossen, waarbij voor elke gekapte boom twee nieuwe bomen worden geplant.
Standaard dozen zijn gemiddeld 40% te groot, wat leidt tot onnodig vulmateriaal en transport van lucht (extra uitstoot CO₂). Doosopmaat.nl levert exact passende dozen, zodat overtollig materiaal volledig overbodig wordt.
Levertijd
Een op maat gemaakte doos moet na jouw bestelling nog worden geproduceerd, wat automatisch tot een wat langere levertijd leidt. Echter hebben wij een uitgebreid machinepark waarmee jouw order snel kan in productie kan worden genomen en heb je normaal gesproken binnen één tot twee weken je dozen in huis. Als je voorraad op is en je onverhoopt sneller dozen nodig hebt, bieden wij een spoedservice waarbij binnen 48 uur een eerste zending dozen op maat kan worden geleverd. Zo kun jij altijd snel aan de slag met jouw verzending.
Branding en klantbeleving
Een doos op maat biedt volop ruimte voor jouw branding. Met bedrukking van logo’s, slogans of complete rondom bedrukte visuele ontwerpen in zwart, grijs, kleur of wit, maak je een professionele indruk.
Een standaarddoos doet je merk tekort. Het biedt weinig tot geen ruimte voor personalisatie en laat je merk anoniem voor de buitenwereld. Deze manier van branding onderscheidt je merk op verschillende manieren: je creëert een herkenbare merkervaring en je verhoogt het 'woweffect' bij de klant. Met een doos op maat wordt je verpakking niet alleen een doos, maar een krachtig visitekaartje van jouw merk.
Wat is voor jou de beste keuze?
Een standaard doos werkt in sommige gevallen prima. Maar wil je besparen op karton- en verzendkosten, duurzaam verpakken én werken aan een sterkere klantbeleving? Dan is een doos op maat de slimste keuze.