2columnleft

The first brand kiss of webretail

De verpakking speelt een belangrijke rol in de marketingstrategie en de naamsbekendheid. Zoals al beschreven was in een voorgaande blog herkenbaarheid creëren, heeft de verpakking invloed op de klantbeleving. Het ontvangen van het pakket is het eerste fysieke contactmoment tussen een online bedrijf en de klant.

doos_1261.jpg

De verpakking wordt gebruikt als extra communicatiemiddel. Een voorbeeld: het luxe designermerk Chanel verpakt de producten in een glanzende zwarte verpakking met daarbij het wit bedrukte logo met de kenmerkende accessoires die passen bij het verhaal achter het merk. Een stukje storytelling en een ultieme beleving voor de klant om het pakket uit te pakken. Nu zijn de prijzen van Chanel extreem hoog, maar ook u kan dit bereiken door extra aandacht te besteden aan de vormgeving van de verpakkingen.

Vertel uw verhaal 

De verpakking kan onderdeel zijn van het verhaal achter uw bedrijf. Veel online bedrijven hebben een uitgedachte online identiteit waar veel tijd in is gestoken, terwijl het stukje offline vaak wordt vergeten. Juist het ontvangen van het pakket is thefirst brand kiss of webretail, omdat de klant op dat moment voor het eerst iets fysieks in handen heeft van het bedrijf. Dit moment moet een goede eerste indruk achter laten bij de klant. Veel webwinkels laten hier nog kansen liggen die het plaatje compleet maken.

Men besteedt veel aandacht aan de online identiteit van het bedrijf maar vergeet het fysieke gedeelte van de customer journey. Dit is een belangrijke factor waar men meer aandacht aan mag besteden vanwege the first brand kiss of webretail.

Val op en wees uniek 

foto_markus_kleurendruk_met_logo.png

Er wordt nog vaak gebruik gemaakt van te grote bruine dozen. Val op tussen andere pakketten door te kiezen voor een eigen unieke kartonnen doos. Naast de kleur en bedrukking, kunt uw pakket ook opvallen vanwege het formaat of het type doosje. Denk bijvoorbeeld aan een chique postdoos tussen bruine vouwdozen.

Maar ook het formaat kan opvallend zijn. Een kleiner doosje dat door de brievenbus kan of een doos op maat waar het product perfect in past. Door af te wijken van standaarden wordt uw verzendverpakking al opvallender.

De verzendverpakking wordt steeds belangrijker. Niet alleen de vormgeving maar ook het formaat. Niemand wilt met nodeloos karton zitten en al helemaal niet met opgeblazen luchtzakjes of schuimpjes als opvulmateriaal.

Hoe speelt u met verzendverpakkingen in op de trend van the first brand kiss of webretail?